Hallopedterveisiä!

Hallopedit eli hallinnon opiskelijaedustajat toimivat opiskelijoiden edustajina erilaisissa yliopiston hallinnon toimielimissä. Hallopedit vaikuttavat täysivaltaisina jäseninä edustaen joko koko yliopiston, tiedekunnan tai tutkinto-ohjelman kaikkia opiskelijoita. Hallopedit edustavat muun muassa TTY:n konsistorissa, tiedekuntaneuvostoissa, tutkinto-ohjelmien suunnitteluryhmissä sekä laitosten opetuksen kehitysryhmissä.

Vuonna 2014 lanseerattiin Kopoa kiltoihin –projekti, jonka tarkoituksena oli saada kiltojen opintovastaavat koordinoimaan halloped-toimintaa. Aiemmin toiminta on pyörinyt lähinnä ylioppilaskunnan kautta, mutta nyt jo jonkin aikaa on yritetty saada kiltoja aktiivisemmin halloped-toimintaan. Hiukkasella toimii hallopedeja useissa eri työryhmissä ja vaikuttavissa elimissä yliopistollamme. Tämän palstan tarkoituksena on tuoda jäsenistöllemme tietoon, mitä tiedekunnassamme (ja yliopistossamme) tapahtuu ja kehen kannattaa olla yhteydessä, jos haluaa antaa palautetta opiskeluun liittyvissä asioissa.


Tässä hieman terveisiä eri hallintoelimistä (terveiset on kerätty useista hallopedien kokousraporteista):

LTT:n tiedekuntaneuvostossa halutaan selkeyttää opintopolkuja, jotta esitietovaatimusten täyttyminen varmistuisi. Tällä haluttaisiin mahdollistaa, että joka toinen vuosi järjestettävät kurssit eivät viivästyttäisi opintoja. Lisäksi haluttaisiin kehittää lähiopetusta, jolloin esimerkiksi ”Hauki on kala” – luennot voisi korvata vaikkapa verkkomateriaaleilla ja kontaktiopetuksen aika voitaisiin käyttää tehokkaammin muun muassa pienryhmäopetuksessa.

Matematiikan opetuksen kehitysryhmässä on puitu säästöjen vaatimaa kurssien karsimista. Kokouksessa todettiin, että vaikka uusi englanninkielinen kandiohjelma vaatii 2. vuoden matematiikan kurssien järjestämistä myös englanniksi, pidettäisiin isojen massakurssien kohdalla myös suomenkielinen toteutusmahdollisuus. Pienempien kurssien kohdalla on keskusteltu siitä mahdollisuudesta, että vaikka kurssi toteutettaisiin englanniksi, niin siinä rinnalla pidettäisiin myös suomenkielisiä laskuharjoitusryhmiä ja luentomateriaalia. Keskustelua on myös herättänyt englanninkielisen maisteriohjelman (Science and engineering) tarvetta. Lisäksi nousi esille yhteistyö Tampereen yliopiston kanssa matematiikan kurssien toteutuksen osalta. Jatkossa mahdollisesti osa nykyisistä TTY:n matematiikan kursseista toteutetaan Tampereen yliopistolla ja vastaavasti TaY:n kursseja toteutetaan TTY:llä.

Kemian ja biotekniikan opetuksen kehitysryhmässä on puitu myös samoja säästötoimia ja on keskusteltu mahdollisuudesta hyödyntää TaY:n opetustarjontaa ja laitteistoja TTY:n kemian opintojen suorittamiseksi. Opetuksen kehitysryhmässä on myös noussut esille paljon opettajamentorointi, jota halutaan kehittää siten, että jatkossa kandivaiheessa pääaineen valinnan jälkeen olisi mahdollista saada opettajamentori oman pääaineen laitokselta.

Konsistorissa ja opetusneuvostoissa käsitellään yleisesti TTY:llä opiskeluun liittyviä asioita. Konsistorissa on päätetty integroida informaatiolukutaito ja tiedonhakutaitojen kehittäminen opetusohjelmaan lukuvuoden 2016-17 aikana. Toteutuksen, joka tehdään yhteistyössä kirjaston kanssa, tarkoituksena on vakiinnuttaa informaatiolukutaidon opettaminen kaikissa tutkinto-ohjelmissa, koska käytänteet vaihtelevat hyvin paljon eri tutkinto-ohjelmissa. Opettajamentorointi on noussut myös konsistorissa ja opetusneuvostossa puheeksi ja siitä on saatu niin hyvää palautetta, että jatkossa sitä halutaan toteuttaa koko yliopistossa. Nykyisellään opettajamentorointia järjestetään kandivaiheessa ja nyt ollaankin keskusteltu mahdollisuudesta toteuttaa opettajamentorointia myös DI-vaiheessa. Tampere3-projekti etenee edelleen ja Opetus- ja kulttuuriministeriö on nimittänyt toimikunnan viemään hankeen asioita ja siihen liittyvää lainsäädäntöä eteenpäin. Kyseiselle toimikunnalle on laitettu lähtökohtia, jotka ovat TTY:n tavoitteiden mukaisia, kuten esimerkiksi se, että pyritään muodostamaan yksi yhtenäinen säätiöyliopisto.


Tässä oli paljon asiaa ja onnea, jos jaksoit lukea jutun loppuun asti. Tässä vielä Hiukkasen istuvista hallopedeista lista, josta näkee myös, missä hallintoelimessä he vaikuttavat. Näin pystyt ohjaamaan kursseihin ja muuhun opiskeluun liittyvän palautteen oikeaan osoitteeseen ja hallopedit voivat sitten mahdollisuuksien mukaan viedä terveisiä eteenpäin.

Hiukkasen istuvat hallopedit:
Antti Laitinen: Luonnontieteiden perustutkinto-ohjelman suunnitteluryhmän jäsen
Ariane Raschke: Fysiikan laitoksen opetuksen kehitysryhmän jäsen, kielikeskuksen opetuksen kehitysryhmän varajäsen, International Degree Programme in Science and Engineering varajäsen, Teknis-luonnontieteellisen DI-tutkinto-ohjelman suunnitteluryhmän varajäsen
Fanni Mylläri: Luonnontieteiden tohtoriohjelman suunnitteluryhmä
Jani Patrakka: Luonnontieteiden perustutkinto-ohjelman suunnitteluryhmän varajäsen
Juho Mäntysaari: Konsistorin varajäsen, Opetusneuvoston jäsen, Oikaisulautakunnan jäsen
Jussi Isokuortti: Luonnontieteiden tiedekuntaneuvoston varajäsen
Kari Pihlajasalo: Teknis-luonnontieteellisen DI-tutkinto-ohjelman suunnitteluryhmän jäsen, Matematiikan laitoksen opetuksen kehitysryhmän varajäsen
Mikko Kovero: Luonnontieteiden tiedekuntaneuvoston jäsen, Intervational Degree Programme in Science and Engineering
Niko Gullstén: Fysiikan laitoksen opetuksen kehittämisryhmän varajäsen
Tuuli Miinalainen: Matematiikan laitoksen opetuksen kehitysryhmän jäsen
Tiia Virtanen: Kemian ja biotekniikan laitoksen opetuksen kehittämisryhmän varajäsen

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *