Hallinnon opiskelijaedustajat eli hallopedit ovat opiskelijoita, jotka istuvat koulumme hallinnon elimissä edustamassa opiskelijoita. Osa edustaen ihan koko koulua ja osa pienempiä kokonaisuuksia edustaen. Joka tapauksessa hallopedit ovat ihan täysivaltaisia hallintoelimen jäseniä ja näin ollen vaikuttamassa siihenkin, millaisia tutkintoja suoritat ja millaista opetusta saat.
Hiukkaselta on hallopedejä kaikkien tiedekuntamme laboratorioiden opetuksen kehittämisryhmissä, tiedekunnan perustutkinto-ohjelmien suunnitteluryhmässä sekä tiedekuntaneuvostossa. Lisäksi Tampere3-valmisteluryhmissä sekä muissakin koulun elimissä istuu satunnaisia hiukkasia. Annetaan seuraavaksi osan hallopedeistämme kertoa tarkemmin toiminnastaan. Kannattaa myös pistää naamat mieleen, sillä näille henkilöille nuriseminen vaikkapa huonosti järjestetystä kurssista on keskimäärin hyödyttävämpää kuin muille. Muistakaa myös, että killan hallopedhaku on auki 8.4.2018 asti!
Hallopedesittelyt:
Jani Patrakka
Moro!
Tämä 23-vuotias Jani opiskelee neljättä vuotta matematiikan, fysiikan ja kemian opettajaksi sekä siinä ohessa toimii hallopedina perustutkinto-ohjelmien suunnitteluryhmässä, TLU:n tiedekuntaneuvostossa sekä konsistorin varajäsenenä. Tervetuloa juttusille opetukseen liittyvissä isoissa ja pienissä asioissa! Ja sitten tarkemmin niistä toimielimistä:
Tiedekuntamme elimistä nimensä mukaisesti perustutkinto-ohjelmien suunnitteluryhmä, tuttavallisemmin persu, kehittää teknis-luonnontieteellisen tutkinto-ohjelman rakennetta saadun palautteen mukaisesti muun muassa valikoimalla tutkintoon kuuluvat opintojaksot, kun taas tiedekuntaneuvosto käsittelee tiedekunnan hallinnollisia tehtäviä, kuten diplomitöiden arvostelun, tutkintojen ja julkaisulupien myöntämisen sekä opintosuoritusten oikaisupyynnöt.
Konsistori sen sijaan on koko yliopiston ylin akateeminen päättävä elin, jonka tehtäviin kuuluvat päätökset opiskelijoiden valintaperusteisiin, tutkintovaatimuksiin sekä opetussuunnitelmiin liittyen. Viime aikoina konsistorissa käyty keskustelu on ollut voimakkaasti Tampere3-prosessin värittämää.
***** ***** ***** in English ***** ***** *****
Ohai!
This is 23-year-old Jani studying his fourth year to become a teacher of mathematics, physics and chemistry. While he’s at it, he is also working as a halloped (student representatives in administration) in the degree programme planning group, faculty council and as a substitute member of the academic board. Feel free to come and talk with him regarding any educational topics big or small! Then to elaborate on these university bodies:
We have degree programme planning groups in our faculty which, by definition, plan and develop the degree programmes based on given feedback by for example electing the courses included in the programme, whereas the faculty council deals with the administrative duties of the faculty such as grading the master’s theses, granting the degrees and publication permissions as well as processing correction requests.
The academic board, however, is the highest ruling academic body within our university. Its tasks include decisions regarding students’ selection criteria, degree requirements and curricula. In recent days the discussion has mainly revolved around Tampere3 university merger process, though.
Joonas Pekkonen
Olen Joonas Pekkonen, mutta paremmin minut tunnetaan nimellä Jönsse. Opiskelen tällä hetkellä kuudetta vuotta ja pääaineeni on kemia. Killassa olen ehtinyt tekemään aika paljon asioita useamman vuoden ajan, mutta nyt olen jo eläköitynyt hallitustehtävistä ja nykyään toiminnantarkastajana ja edaattorina. Viime vuonna olin myös TTYY:n hallituksessa ja sieltä sain laajempaa kokemusta ja näkemystä opiskelijoiden edunvalvontaan. Toimin tällä hetkellä TLU:n tiedekuntaneuvostossa ja perustutkinto-ohjelmien suunnitteluryhmässä, molemmissa varajäsenenä. Tiedekuntaneuvosto on päättävä elin, joka esimerkiksi myöntää tutkinnot, arvostelee diplomityöt ja väitöskirjat sekä hyväksyy tutkinto-ohjelmien osaamistavoitteet ja sisällöt. PTO-ryhmä puolestaan on valmiseleva elin, joka käsittelee tutkintotason asioita, esimerkiksi opetussuunnitelmia, opintojen ohjausta ja opiskelijavalintaperusteita. Suosittelen lämpimästi hallopedtehtäviä kaikille, joita vähääkään kiinnostaa ns. tehdä jotain ja ajaa opiskelijoiden etua opiskeluun liittyvissä asioissa.
Noora Nyberg
Olen Noora, neljännen vuoden Hiukkanen, joka tykkää eniten kemiasta (pääaine) ja vähän myös fysiikasta ja matikasta (sivuaineet). Ensi lukuvuonna edessä on pedagogiset opinnot. Olen kemian pääaineen edustajana mukana Kemian ja biotekniikan laboratorion opetuksen kehitystyöryhmässä. Laitoksen edustajien lisäksi mukana on opiskelijaedustajat Teknis-luonnontieteellisen tiedekunnan eri tutkinto-ohjelmista. Tällä hetkellä kokouksissa keskitytään lähinnä Tampere3:n tuomiin opintokokonaisuuksien ja opitojaksojen muutoksiin. Lisäksi osallistun yhdessä TAMK:n Laboratoriotekniikan kanssa pidettäviin opetussuunnitelman suunnitteluun liittyviin tapaamisiin. Näissä kokouksissa suunnitellaan tulevaisuuden TTY-TAMK -yhteistyötä, ja tavoitteena on tehdä ristiinopiskelusta TTY:n ja TAMK:n välillä mahdollisimman helppoa.
-Noora
Bomi Koo
Hey everyone!
My name is Bomi, and I’m a halloped representing the English undergraduate Program in Science and Engineering.
My job involves how the future for the English program would be, so your feedback on the studies is pretty crucial! If you’re one of the students from the program, please feel free to contact me 😀
Erika Nojonen
Moikka!
Olen Riina Ulkuniemi, 4. vuoden hiukkanen, ja toimin hallopedina Tampere3-opetussuunnitelmakehitysryhmässä (lyhyesti OPS-kehitysryhmä) Kasvatus ja opetus. Ryhmässä siis suunnitellaan, miltä kasvatustieteiden opetus tulee näyttämään uudessa yliopistossamme. Esimerkiksi monien hiukkasten käymät aineenopettajaopinnot kuuluvat Kasvatus ja opetus -ryhmän alle. Ryhm on myös jakautunut moneen alaryhmään, ja itse kuulun ScienceTechnologyEngineeringMathematics-ryhmään eli STEM-ryhmään, jossa suunnitellaan Tampereelle Suomen johtavaa matemaattisten aineiden opetuskeskusta, jossa saavutetaan oppilaat varhaiskasvatuksesta aina yliopisto-opiskelijoiksi saakka!
Teknis-luonnontieteellisen tiedekunnan perustutkinto-ohjelman suunnitteluryhmässä mm. käsitellään tutkinto-ohjelmamme kurssien sisältöä, laajuuksia ja osaamistavoitteita. Samalla kerätään dataa opiskelijoiden mielipiteistä ja palautteista kurssien ja tutkinto-ohjelman suhteen ja arvioidaan tutkinto-ohjelmamme laatua. Ryhmässä myös päätetään uusien opiskelijoiden valintakriteerit sekä -määrät. Näistä ja muista asioista kootaan esitys, joka esitetään sitten tiedekuntaneuvostolle (josta saat tietää lisää lukemalla kyseisen ryhmän edustajien tekstit).
Tampere3-OPS-suunnitteluryhmässä suunnitellaan ja kehitetään tulevan yhdistetyn Tampereen Yliopiston matemaattisten tieteiden ja luonnontieteiden opetussuunnitelmaa yhdessä TTY:n, TaY:n ja TAMK:n vastaavien laitosten, osastojen ja laboratorioiden henkilökunnan edustajien sekä opiskelijajäsenten kesken. Tarkoituksena olisi vähintäänkin tarkastella eroja eri instituutioiden opetuksessa sekä osaamistavoitteissa ja parhaassa tapauksessa oppia hyviä opetuskäytäntöjä toisiltamme.